Waymo, spółka zależna Alphabet zajmująca się pojazdami autonomicznymi, uruchomi swoją pierwszą usługę transportu bez kierowcy w Europie w 2026 r.
Podkreślamy jednak słowo „na razie”, ponieważ wkrótce to się zmieni: Waymo, firma zajmująca się autonomiczną jazdą, należąca do Alphabet, przygotowuje się do wejścia na rynek europejski. Firma potwierdziła, że Londyn będzie pierwszym miastem poza Stanami Zjednoczonymi, w którym zaoferuje swoje usługi taksówek bez kierowców, co będzie przełomowym momentem w historii mobilności miejskiej na kontynencie. Uruchomienie usługi planowane jest na 2026 r., po okresie testów i dostosowania do brytyjskich przepisów.
Założona jako projekt autonomicznego samochodu Google w 2009 roku, Waymo stała się jednym z najbardziej zaawansowanych technologicznie rozwiązań na świecie w dziedzinie automatycznej jazdy. Jej komercyjna usługa rozpoczęła działalność w Phoenix (Arizona) w 2020 roku, stając się pierwszym na świecie robotaksówką dostępną dla publiczności.
Od tego czasu firma rozszerzyła swoją sieć z Phoenix do San Francisco, Los Angeles, Austin i Atlanty, a jej w pełni autonomiczne pojazdy wykonują już ponad 250 000 płatnych przejazdów tygodniowo, według danych agencji Reuters.
Londyn, brama do Europy
Plan Waymo w Londynie rozpocznie się w 2025 r. od fazy kontrolowanych testów, w której pojazdy będą poruszały się z kierowcami bezpieczeństwa na pokładzie. Etap ten pozwoli na zebranie danych dotyczących ruchu ulicznego w Londynie, warunków pogodowych oraz zachowań pieszych i rowerzystów. Po zatwierdzeniu systemu firma wystąpi o pozwolenia na całkowicie autonomiczną działalność.
W ramach brytyjskiej ekspansji Waymo będzie współpracować z Moove, firmą specjalizującą się w zarządzaniu flotami pojazdów elektrycznych, która zajmie się logistyką, konserwacją i ładowaniem pojazdów. Celem jest, aby flota była gotowa do rozpoczęcia działalności komercyjnej, gdy tylko pozwolą na to przepisy.
W 2024 r. Wielka Brytania uchwaliła ustawę o pojazdach zautomatyzowanych, która wejdzie w życie w 2027 r. i po raz pierwszy ureguluje kwestię ruchu samochodów bez kierowców na drogach publicznych. Niemniej jednak rząd brytyjski zezwoli na pilotażowe projekty autonomicznego transportu od wiosny 2026 r., otwierając drzwi dla usług takich jak Waymo.
Tak działa usługa robotaksówek Waymo
System autonomicznej jazdy Waymo, znany jako Waymo Driver, łączy sztuczną inteligencję z zestawem czujników, w tym lidarem, radarem i kamerami o wysokiej rozdzielczości. Przed rozpoczęciem działalności w mieście firma dokonuje dokładnego mapowania środowiska miejskiego, aby pojazd mógł rozpoznać każdy pas ruchu, skrzyżowanie i znak drogowy.
Proces dla użytkownika jest podobny do tradycyjnej usługi transportowej: wystarczy pobrać aplikację Waymo One, zarejestrować się i zamówić przejazd w obszarze obsługi. Pojazd odbiera pasażera i pokonuje całą trasę bez udziału człowieka, zarządzając ruchem, sygnalizacją i ewentualnymi nieprzewidzianymi sytuacjami za pomocą systemu sztucznej inteligencji.
Ceny różnią się w zależności od miasta i popytu i według doniesień są nieco wyższe niż w przypadku innych podobnych usług, takich jak Uber lub Lyft. Obecnie Waymo nie publikuje standardowych stawek, a szacunkowe ceny pojawiają się bezpośrednio w aplikacji po zamówieniu przejazdu.
Ponad 10 milionów przejazdów
Waymo zapewnia, że ma na swoim koncie ponad 10 milionów całkowicie autonomicznych przejazdów i ponad 20 milionów kilometrów przejechanych bez kierowcy w swoich pojazdach testowych.
Według własnych raportów dotyczących bezpieczeństwa, system ten wykazuje niższy wskaźnik poważnych wypadków niż kierowcy, chociaż firma nadal podlega audytom i lokalnym regulacjom w każdym mieście, w którym działa.
Wejście na rynek starego kontynentu nie będzie pozbawione wyzwań. Unia Europejska nie posiada jeszcze jednolitych ram regulujących kwestie pojazdów w pełni autonomicznych. Każdy kraj ma własne przepisy dotyczące homologacji, odpowiedzialności cywilnej, ubezpieczeń i licencji transportowych, co może hamować ekspansję Waymo poza Wielką Brytanię.
Waymo nie jest w tym osamotnione: inne firmy, takie jak Uber, Tesla czy Cruise (należąca do General Motors), również rywalizują o pozycję lidera w dziedzinie zautomatyzowanego transportu przyszłości.