Co dzieje się w naszym mózgu podczas czytania?

„Czytanie to świetny sposób na poszerzenie horyzontów naszych doświadczeń”.

Tak wyjaśnił Raymond Mar, doktor psychologii z Uniwersytetu York w Kanadzie, który badał zachowanie mózgu podczas czytania.

Według badań nad aktywnością mózgu czytanie historii bohatera powieści jest prawie takie samo jak jej przeżywanie.

Ale to tylko jedno z odkryć naukowców dotyczących tajemniczego funkcjonowania najbardziej złożonego organu człowieka i jego związku z czytaniem.

BBC Mundo przeprowadziło wywiad z trzema badaczami, którzy analizowali, co dzieje się w naszym mózgu podczas czytania.

Mózg kontra umysł

Jeśli jest coś, co naukowcy podkreślają od samego początku, to jest to różnica między mózgiem a umysłem.

„Aby zrozumieć, jak działa mózg, musimy zrozumieć, jak działa umysł. Nie możemy mówić o samym mózgu” – powiedział Keith Oatley, emerytowany profesor psychologii kognitywnej na Uniwersytecie w Toronto w Kanadzie.

„Nie chodzi tylko o to, czy podczas czytania aktywuje się określony obszar mózgu, ale o to, jak działa umysł w tym procesie” – zgodził się Mar.

Zdjęcia w umyśle

Jedną z pierwszych reakcji wywołanych czytaniem jest tworzenie zdjęć w umyśle.

„Istnieją dowody na to, że podczas czytania umysł tworzy lub przypomina sobie obiekty, które przypominają opis” – powiedział Mar dla BBC Mundo.

„Zasadniczo, jeśli czytasz bogaty opis sceny, możesz zaobserwować aktywację mózgu w korze wzrokowej. Istnieją podobieństwa między postrzeganiem a czytaniem o postrzeganiu” – dodał.

Czy przeżywamy to, co czytamy?

Oatley i Mar doszli do wniosku, że mózg najwyraźniej nie rozróżnia wyraźnie między czytaniem o doświadczeniach fikcyjnej postaci a przeżywaniem tej czynności w prawdziwym życiu.

„Najwyraźniej istnieją podobieństwa w sposobie, w jaki mózg reaguje na czytanie o czymś i doświadczanie tego” – wyjaśnił Mar.

Według specjalisty, kiedy osoba czyta, że fikcyjna postać wykonuje określoną czynność, aktywowane są te same obszary mózgu, których ta osoba używa do wykonania tej czynności.

„Jak wiemy, kiedy czytamy historię, której bohater staje w obliczu niebezpiecznej lub przerażającej sytuacji, odczuwamy strach” – podał Mar jako przykład.

Jest to wyraźnie związane z empatią, poczuciem identyfikacji z czymś lub kimś.

„Odkryto, że istnieją obszary mózgu, które można monitorować, aby dowiedzieć się, czy ludzie są empatyczni w życiu codziennym, i są to te same obszary, które aktywują się podczas czytania o postaciach, ponieważ proces psychologiczny jest podobny” – powiedział Oatley dla BBC Mundo.

Ruchy

Czy gdy czytamy czasownik oznaczający czynność, mózg interpretuje to jako wykonywanie tej czynności?

„Obszary motoryczne mózgu, które aktywują się, gdy cicho czytamy słowo oznaczające czynność, znajdują się bardzo blisko obszarów, które aktywują się podczas wykonywania tej czynności” – zauważyła Véronique Boulenger, badaczka w dziedzinie neuronauki kognitywnej w Laboratorium Dynamiki Języka w Lyonie we Francji.

Według badaczki, jeśli czytamy o czynności wykonywanej nogą, takiej jak kopnięcie, chodzenie lub bieganie, mózg aktywuje obszar motoryczny.

„W pewien sposób mózg symuluje czynność, o której czytamy” – dodała Boulenger w rozmowie z BBC Mundo.

Konkurencja

Ale co się stanie, jeśli przeczytam czasownik oznaczający czynność i spróbuję wykonać ruch w tym samym czasie?

„W jednym z badań poprosiliśmy uczestników, aby jednocześnie czytali czasowniki oznaczające czynności na ekranie i podnosili przedmiot. Odkryliśmy, że wykonywanie ruchów było wolniejsze niż w przypadku wykonywania ich bez czytania” – wyjaśniła Boulenger.

Dzieje się tak, ponieważ w mózgu występuje „interferencja lub konkurencja” spowodowana wykorzystaniem tych samych zasobów tego organu – dodała badaczka.

Dosłowne lub idiomatyczne

W innym badaniu z wykorzystaniem funkcjonalnego rezonansu magnetycznego (fMRI), który śledzi aktywność mózgu w czasie rzeczywistym, Boulonger przeanalizowała czytanie dosłownych lub idiomatycznych zdań zawierających czasownik czynnościowy związany z ramieniem lub nogą.

„W przypadku obu rodzajów zdań, oprócz aktywacji obszarów mózgu odpowiedzialnych za język (przednia część czołowa i kora skroniowa), zaobserwowano aktywację obszarów mózgu odpowiedzialnych za motorykę i premotorykę” – opisała.

Według specjalistki strzałki pokazują, że zdania związane z ramieniem aktywują obszar motoryczny mózgu reprezentujący ramię, podczas gdy zdania z nogami powodują aktywację motoryczną innego obszaru mózgu.

Odpowiada to somatotopii kory motorycznej mózgu, czyli organizacji, w której różne części ciała są reprezentowane w różnych podregionach kory motorycznej.

Równoległość

Istnieje również nakładanie się obszarów mózgu, które wydają się być zaangażowane w proces rozumienia historii, oraz tych, których używamy do rozumienia innych ludzi.

Czy zatem czytanie i odczuwanie empatii wobec fikcyjnych postaci pozwala lepiej zrozumieć ludzi w prawdziwym życiu?

Mar tak uważa.

„Może to oznaczać, że możemy się czegoś nauczyć lub poprawić naszą zdolność rozumienia innych ludzi, jeśli często czytamy i angażujemy się w historie i postacie w nich występujące” – analizuje.

„Na przykład, być może nigdy nie dowiemy się, jak wygląda życie osoby niepełnosprawnej”, powiedziała, „ale możemy zbliżyć się do zrozumienia tego doświadczenia, jeśli przeczytamy dobrze napisaną opowieść, która pozwala nam postawić się w sytuacji osoby, która tego doświadcza”.

Cheska/ author of the article

Cheska Dobrowolska. Uwielbiam znajdować sposoby na uproszczenie codzienności.

Sacalobra