Kilka instytucji finansowych i firm cyfrowych zgłosiło incydenty, które utrudniły funkcjonowanie użytkowników i przedsiębiorstw w kraju. Awaria miała swoje źródło w międzynarodowej platformie wsparcia technicznego. Pod koniec popołudnia sytuacja wróciła do normy
W poniedziałek rano incydent z Amazon Web Services (AWS) miał bezpośredni wpływ na obsługę płatności cyfrowych, przelewów i usług bankowych w całej Argentynie. Zgodnie z panelem AWS Health Dashboard firma zidentyfikowała problem w regionalnym bramie znajdującej się na wschodnim wybrzeżu Stanów Zjednoczonych i stwierdziła, że „większość wniosków powinna już działać”, co ogłoszono nieco ponad dwie godziny po opublikowaniu pierwszej aktualizacji dotyczącej incydentu. Według informacji przekazanych serwisowi Infobae, użytkownicy zaczęli zgłaszać incydenty krótko po godz. 7:30 czasu londyńskiego, na podstawie rejestrów Downdetector.
Raporty mówią o transakcjach, których nie można zrealizować, utrudnieniach w podróży metrem w Buenos Aires, małych i dużych sklepach, które mają trudności z pobieraniem opłat elektronicznych, a nawet aplikacjach lub bankowości internetowej z poważnymi awariami.
Usługa AWS, należąca do Amazon.com Inc., wspiera infrastrukturę technologiczną znacznej części globalnego internetu, obsługując około jednej trzeciej światowego handlu usługami w chmurze. Wszelkie trudności w jej dostępności mają wpływ na szerokie spektrum przedsiębiorstw i organów rządowych, co odzwierciedlają dzisiejsze incydenty. Problem nasilił się, gdy różne lokalne banki poinformowały tę gazetę o awariach swoich aplikacji, systemów bankowości internetowej i procesów płatniczych, co miało wpływ na klientów i firmy w trakcie codziennej działalności.
Główny dostawca usług płatniczych w kraju poinformował poufnie serwis Infobae, że jego systemy uległy znacznym zakłóceniom w wyniku problemów technicznych w AWS. Okoliczność ta została również potwierdzona na oficjalnej stronie internetowej Amazon, gdzie lista usług, których dotyczyła awaria, obejmowała Mercado Libre oraz, co jeszcze ważniejsze dla lokalnej społeczności, Mercado Pago, jedną z najczęściej używanych platform płatności cyfrowych w kraju.
Późnym popołudniem Mercado Pago poinformowało w X: „Usługi aplikacji już wracają do normy. Nasz zespół nadal koncentruje się na całkowitym przywróceniu wszystkich operacji”. Rzecznicy Ualá i Naranja X, innych podmiotów, których dotyczyła awaria, potwierdzili Infobae, że ich usługi już działają normalnie.
Rozprzestrzenienie się tego zdarzenia miało wpływ na inne popularne usługi cyfrowe, zwłaszcza w kluczowych godzinach pracy banków i sklepów. Użytkownicy bankowości internetowej i aplikacji związanych z krajowymi instytucjami finansowymi doświadczyli opóźnień, awarii i blokad zarówno w zakresie zarządzania przelewami, jak i płatności za różne usługi i konsumpcję. Problem ten od razu dotknął zwykłych użytkowników, którzy nie mogli wykonać podstawowych operacji płatniczych ani uzyskać dostępu do swoich pieniędzy za pośrednictwem zwykłych platform.
Według informacji zweryfikowanych przez ten środek, wpływ na Mercado Pago odzwierciedlał się w awariach aplikacji i problemach z przetwarzaniem transakcji. Sytuacja ta spowodowała między innymi opóźnienia i odrzucenia większości form płatności elektronicznych poza systemem kart fizycznych. Sklepy i firmy korzystające z tego ekosystemu zgłaszały trudności z potwierdzaniem płatności i sprawdzaniem sald.
„Mercado Libre i Mercado Pago przyznają, że wystąpiła niestabilność w ich aplikacjach, spowodowana powszechną i rozległą awarią systemu AWS. Nasze zespoły pracują nad szybkim przywróceniem systemu” – poinformowali rzecznicy firmy.
Komplikacje dotknęły również transport publiczny w dużych miastach. Użytkownicy metra zgłaszali w mediach społecznościowych i na różnych platformach niemożność opłacenia przejazdów kartą kredytową, NFC i innymi alternatywnymi środkami cyfrowymi dla SUBE. Ta przeszkoda ujawniła istotne wąskie gardło w cyfryzacji usług miejskich, ponieważ wielu pasażerów polegało na tych alternatywnych środkach transportu.
Problem ma charakter globalny. Firmy z branży technologii finansowej, takie jak Coinbase i Robinhood, również musiały przyznać się do komplikacji. Poinformowały one publicznie, że awaria AWS zakłóciła działanie części ich systemów i wpłynęła na komfort użytkowania. Firma zajmująca się sztuczną inteligencją Perplexity oświadczyła, że incydent ten zagraża stabilności jej strony internetowej. Nawet sektory niezwiązane bezpośrednio z finansami, takie jak angielski klub piłkarski Tottenham Hotspur, musiały ostrzec swoich kibiców o problemach z systemem biletów elektronicznych.
Zakres awarii nie ograniczał się wyłącznie do sektora prywatnego. Rzecznik brytyjskiego urzędu skarbowego HM Revenue & Customs (HMRC) potwierdził, że strona instytucjonalna pozostawała nieczynna w wyniku awarii AWS, co potwierdził serwis Infobae na podstawie monitoringu przeprowadzonego około godziny 13:20. Tego typu incydenty ujawniają skalę ryzyka związanego z globalną, połączoną infrastrukturą krytyczną.
Zgodnie z najnowszymi danymi historycznymi, globalne systemy o dużym znaczeniu, takie jak AWS, są coraz bardziej wrażliwe na awarie techniczne. W zeszłym roku wadliwa aktualizacja oprogramowania w CrowdStrike Holdings Inc. spowodowała opóźnienia i odwołania lotów oraz awarię tysięcy krytycznych systemów w różnych krajach, co doprowadziło do milionowych strat w gospodarce międzynarodowej.