Chociaż możemy przejechać jeszcze kilka kilometrów, nie powinniśmy ryzykować.
Spośród wszystkich kontrolek i lampek, które mogą zapalić się na desce rozdzielczej samochodu podczas jazdy, jedną z najbardziej przerażających jest kontrolka akumulatora. W niektórych samochodach ma ona kolor czerwony, a w innych bursztynowy, ale oba kolory zazwyczaj oznaczają jedną z dwóch rzeczy.
Najbardziej oczywistą jest to, że 12-woltowy akumulator ma krótki czas życia i wkrótce ulegnie awarii lub że alternator samochodu jest uszkodzony. W takim przypadku pozostało nam niewiele czasu na dalszą jazdę.
Bez alternatora mamy mniej niż godzinę, aby dotrzeć do warsztatu
Na wstępie należy pamiętać, że normalne jest, że kontrolka akumulatora zapala się na krótko po przekręceniu kluczyka i uruchomieniu silnika. Jeśli jednak kontrolka pozostaje zapalona po uruchomieniu silnika, zaleca się jak najszybsze oddanie samochodu do warsztatu. Może to oznaczać, że akumulator jest na wyczerpaniu, występuje problem w części układu elektrycznego lub awaria alternatora.
Jeśli jednak kontrolka akumulatora zapali się podczas jazdy, najprawdopodobniej jest to awaria alternatora. Bez alternatora zużyjemy całą energię akumulatora, szybko go wyczerpując. Oznacza to, że nie pozostało nam dużo czasu, zanim samochód całkowicie się wyłączy i zostawi nas na lodzie.
Średnio można jechać od 30 minut do godziny z zapaloną kontrolką akumulatora. Jednak odległość lub czas, jaki można przejechać z uszkodzonym alternatorem, zależy w dużej mierze od stanu akumulatora w momencie, gdy przestał on działać.
Jeśli akumulator był w pełni naładowany, można przejechać od kilkudziesięciu do kilkuset kilometrów. Wymaga to jednak minimalnego wykorzystania urządzeń elektrycznych pojazdu, takich jak reflektory, klimatyzacja lub radio.
Należy również pamiętać, że jazda z uszkodzonym alternatorem nie jest pozbawiona ryzyka. Bez odpowiedniego ładowania akumulator może się całkowicie rozładować, co może spowodować całkowitą awarię pojazdu. Wreszcie, długotrwałe użytkowanie pojazdu z uszkodzonym alternatorem może spowodować uszkodzenie innych elementów elektrycznych.
Alternator jest kluczowym elementem układu elektrycznego samochodu, ponieważ ładuje akumulator i dostarcza energię do akcesoriów elektrycznych, takich jak elektryczne szyby, reflektory, system informacyjno-rozrywkowy, klimatyzacja lub podgrzewane siedzenia. Wytwarza energię, przekształcając ruch wału korbowego w energię elektryczną za pomocą paska połączonego z kołem pasowym alternatora.
Alternator jest zazwyczaj solidnym elementem, który może działać znacznie dłużej niż trwa gwarancja na samochód. Jednak intensywne ciepło, nadmierne zużycie i uszkodzenia spowodowane wodą mogą skrócić jego żywotność.
W każdym razie, jeśli zapali się kontrolka akumulatora, nie należy ryzykować dalszej jazdy. Jedynym możliwym rozwiązaniem w przypadku awarii alternatora jest wymiana go na nowy, wymiana paska, jeśli to on sprawia problemy – jeśli alternator jest sprawny – oraz zamontowanie nowego akumulatora lub, w razie braku takiego, podłączenie go do ładowania, aby odzyskał swoją pojemność.